Polsmotoren B.V. - Winterstalling Thuis
  • 2019PolsWPL Brug4 2
  • 2019PolsWPL Brug2 overview
  • 2019PolsWPL Achterzijde
  • 2019PolsWPL Brug2 overview 1
  • 2019PolsWPL Brug2 1
  • 2019PolsWPL Brug3
  • 2019PolsWPL Brug1
  • 2019PolsWPL Brug1 overview

Advies bij Winterstalling Thuis

U kunt naast de winterstalling bij ons, wellicht ook de motor thuis stallen.

Hiervoor hebben wij een aantal praktische tips op een rij gezet, deze checklist is vrij te gebruiken/delen.

Heeft u zelf nog een goede aanvulling of nuttige tip?
Meld dit ons, wie weet voegen wij uw tip toe aan dit overzicht.

Winterstalling Binnen:

Top dat u zelf de ruimte heeft om de motor binnen te stallen, dit geeft u de gelegenheid om af en toe een kijkje te nemen bij uw geliefde tweewieler :)
Om te zorgen dat uw motor in tip-top conditie blijft, ook nu er niet mee gereden wordt, hebben wij onderstaande tips voor u op een rijtje gezet:

Parkeren/wegzetten:

Zet de motor (indien mogelijk) op de middenbok en ondersteun de voorzijde ook dusdanig dat de voor en achter vering ontlast zijn.
Hiermee voorkomt u extra belasting van de voorvork vanwege langdurig stilstaan, vermindert hiermee de kans op lekke keerringen en inzakken door het slap worden van de veerspiralen.

Accu:

Staat de motor gestald in een ruimte waar de temperatuur dichtbij of onder het vriespunt kan zakken?
Zet dan de accu in huis op een goed geventileerde plaats en sluit af en toe een druppellader aan om deze in goede conditie te houden.

Gebruik een druppellader zoals deze bedoeld is: laat de motor dus niet de gehele winterperiode aan de lader hangen maar sluit deze een lang weekend aan, een paar weken eraf, vervolgens weer een lang weekend eraan, paar weken eraf, enz. Hiermee houdt u de accu in optimale conditie en wordt deze niet overladen of lui.

Let hierbij op dat u niet alleen de stekker uit het stopcontact haalt (of de stroom eraf met een tijdklok) maar koppel de stekker tussen de lader en de accu ook los. Wij hebben meegemaakt dat sommige acculaders andersom gaan werken en de accu juist leegtrekken.

Brandstof:

Voorkomen roestvorming in de tank:

Zorg ervoor dat uw tank tot de rand gevuld is met brandstof.
Daar waar geen brandstof zit kan roestvorming ontstaan door condensvorming in de tank.

Brandstof veroudering tegengaan:

De moderne brandstoffen zijn veel minder lang houdbaar dan voorheen, met name de E10 benzine verouderd aanzienlijk sneller, zorg er dus voor dat u de motor met E5 (voorheen Euro 95 premium of Euro 98) aftankt om startproblemen in het voorjaar te voorkomen.
Sommige motoren zijn nog uitgerust met carburateurs, deze zijn sowieso niet geschikt voor E10 brandstof.

Brandstof toevoeging gebruiken:

U kunt er voor kiezen Forté brandstof toevoeging (Motorpower 1 en Motorpower 2) toe te voegen aan de benzine, deze middelen gaan veroudering van benzine tegen, trekken vocht uit de benzine aan ter voorkoming van condensvorming en reinigen bij verbranding ook de verbrandingsruimtes wanneer uw met de motor na de stalling weer op pad gaat.

Overweeg om de motor af te tanken met Ecomaxx benzine:

Deze brandstof is tot 5 jaar houdbaar en zorgt voor veel minder bezinksel in de tank, vervuiling van carburateurs en trekt minder vocht aan (voorkomt wederom roestvorming in de tank).

Banden:

Zet deze op 0,5 bar hogere druk dan voorgeschreven door de motor fabrikant.
Verplaats de motor (of draai de wielen) om de paar weken een klein stukje, zodat de banden niet maanden lang op hetzelfde punt stilstaan.
Dit voorkomt dat de banden een plat vlak krijgen door contact met de (koude) ondergrond.

Wassen/Poetsen/Reinigen:

Was en poets de motor voor de winterstalling (of zo kort mogelijk na het in de stalling zetten).
Dit geeft vuil en dode insecten veel minder kans in te werken op de motor, waardoor deze langer mooi blijft.

Winterstalling Buiten:

Liefst zien wij natuurlijk dat de motor binnen gestalt wordt, maar dit is helaas niet voor iedereen mogelijk. Mocht u de motor buiten moeten stallen, houdt dan rekening met een aantal specifieke zaken extra:

Accu demonteren zodat deze niet kapot kan gaan door bevriezing.

Zet de accu binnen in een goed geventileerde ruimte en met enige regelmaat onder een druppellader.

Plaats uw motor zoveel mogelijk op een droge en beschutte plaats, zodat deze zo min mogelijk onderhevig is aan weersinvloeden.

Een motorhoes lijkt misschien een goed idee, maar let erop dat deze voldoende ademend is, zodat er geen vocht onder blijft hangen. 
Onbehandelde aluminium- en chrome-delen van motoren kunnen gevoelig zijn voor roestvorming door vocht.

Was en poets de motor voor de winterstalling.

Dit geeft vuil en dode insecten veel minder kans in te werken op de motor, waardoor deze langer mooi blijft.
Spray de aluminium en chrome delen eventueel in met S100 - Corrosion Schutz, ter voorkoming van oxidatie tijdens de stalling.

Afdrukken

Marktplaats